22 March 2011

Payung Cik Ani

Hujan di bahagian barat tanah air memang kerap dan sukar di jangka. Hujan beserta dengan angin yang kuat dan berdaya menumbangkan beberapa pokok dekat sekitar kolej. Belum lagi dekat satu Uitm. Memang banyak pokok tumbang. Signboard masuk fakulti aku dah hilang satu huruf U. Asalnya ada empat huruf. FSPU. Mujur aku sempat bergambar dengan signboard tu. Korang sempat tak? Haha


Semester ni aku sudah beli payung after selalu je tertinggal kat dalam kelas.  Akhirnya. Hehe. Hampir dua semester aku tak ada payung. Setiap kali balik rumah mesti mak aku tanya, " Sudah beli payung belum Ani?" Seperti biasa jawapan aku "Lupa mak". Tak apa, balik kali ni aku boleh jawab dengan bangga " Sudah Mak, beli dekat guardian kat Seksyen 7. Harga dia  tiga belas ringgit mak. Masa tu Nani temankan beli" Ok. Aku kena hafal jawapan ni mulai sekarang. Hehe.

Apa kes aku cerita pasal payung ni? Alkisahnya begini siang tadi on the way ke kelas, hujan turun dengan lebatnya, lantas payung di dalam beg diambil dan dibuka. Aku dan Nani jalan penuh berhati-hati. Aku memerhatikan juga pokok-pokok sekeliling. Takut ada ranting-ranting pokok yang jatuh. Kami menyusuri tangga juga dengan berhati-hati. Aku seribu kali berhati-hati sebab sejak akhir-akhir ni aku kerap jatuh tersadung di tangga. Boleh di katakan aku tengah fobia dengan tangga sekarang ni. Tapi tangga dan Uitm memang tak boleh dipisahkan. Hal itu aku perlu redha.

Setibanya di kelas, guess what happened? Ehm.. Baju kami basah lencun satu badan. Now, apa gunanya payung yang kami pakai? Ngee... Moral of the story, beli payung pacak yang sebesar meja bulat tu or tak payah pergi kelas. Hehe. 

Ok, jangan ikut nasihat aku. Segala kejadian alam ini sudah ditentukan Allah Maha Pencipta. Setiap bencana adalah peringatan untuk kita semua. Dugaan yang diturunkan kepada kita untuk menjadikan kita lebih cekal dan dekat kepadaNya Wassalam.

No comments:

Post a Comment