12 November 2010

Pengalaman Berniaga and Coming Soon??

Dulu masa sekolah memang tak terniat langsung nak buat bisnes, tapi sekarang bila dah cuba rasa seronok kan? Dulu aku rasa tiada keyakinan kalau nak buat business. Yela, tak sanggup hadapi risiko sebab aku ni jenis yang tak berani terima kekurangan diri. Tapi sekarang bila usia meningkat (bukan tua), kita semakin matang kan? Fikiran sudah terbuka. Perasan sendiri T_T

Tapi sekarang, who know? Rezeki ada di mana-mana. Kita cuma perlu berusaha dan yakin. Lepas habis Diploma, aku terus dapat kerja sebagai draugthsperson dekat satu company ni. Hampir dua tahun kerja. Gaji yang dapat tak membolehkan aku nak menyimpan, yela, company kecik, ciput je gaji aku. Sory bos. Huhu. So, aku fikir, macam mana aku nak dapat duit lebih ini? Nak sambung belajar pun tak cukup duit. Takkan nak minta mak ayah lagi. 

Aku mula identify apa peluang yang ada. Hehe. Berdasarkan minat terhadap tudung, aku pun mula menjual tudung. Aku jual mulut ke mulut aje. Walaupun tak la sampai jadi jutawan tapi aku berpuas hati lah sebab dapat pengalaman. Alhamdulillah, boleh simpan duit untuk sambung belajar dan sekarang sudah dapat sambung belajar. T_T. Akitiviti jualan pun direhatkan sementara waktu.

Sekarang aku buat business contact lens secara kecil-kecilan pula. Dengan kawan-kawan aje and sudah juga sampai ke telinga lecturer. Hoho. Sambutan agak memberangsangkan. Bolehlah buat belanja hari-hari makan. ;) Sebenarnya aku ada letak impian untuk menjual online. Lebih mudah dan menjimatkan masa. Tapi sampai sekarang masih belum terlaksana. Masih tengah buat survey memandangkan ribuan shopping online kat luar sana kan. Tapi, tak cuba mana kita hendak tahu kan. So, hope impian terlaksana. Nantikanlah ye. 

(Masih dalam pemikiran nak bagi nama kedai online and nak jual apa. Hehe )


No comments:

Post a Comment