1. Sesuaikan dengan dahi

Untuk menyembunyikan dahi anda yang lebar, pilihlah bingkai kaca mata berwarna cerah seperti merah, biru atau putih. Warna yang berani ini akan menarik perhatian kepada bingkai, tidak ke dahi anda. Bagaimanapun, pertimbangkan juga usia anda. Jangan gunakan warna merah terang jika anda sudah berusia. Kaca mata yang ideal untuk anda ialah kaca mata tanpa bingkai di sekeliling kantanya.


Anda yang berdahi sempit pula lebih sesuai mengenakan kaca mata yang kantanya berbentuk oval tanpa bingkai di se ke lililing nya. Manakala mereka yang mempunyai wajah bersegi lebih sesuai memakai kaca mata berbingkai oval untuk menyamarkan bentuk rahang yang menyerlah. 

2. Sesuaikan dengan warna kulit

Jika anda berkulit cerah, anda boleh memakai sebarang warna. Untuk kulit coklat dan sawo matang sebaiknya pilihlah bingkai yang berwarna coklat gelap atau coklat cair. Anda yang berkulit gelap pula, boleh memilih bingkai yang berwarna sejuk seperti biru gelap, ungu atau merah hati.

Selain itu, sesuaikan juga dengan pakaian yang anda kenakan. Jika berada di majlis formal, elakkan daripada memakai kaca mata yang bingkainya berwarna terlalu terang seperti oren, hijau, dan merah jambu 

-->> Tips membersihkan cermin mata


Anda tidak perlu membazirkan wang untuk membeli ’spectators washer’. Anda hanya perlu ambil sebarang jenama shampoo rambut yang mengandungi bahan sodium laurenth sulphate kemudian rendamkan bingkai cermin mata di dalamnya bersama sedikit air.

Dalam masa 15 minit sisa kotoran akan hilang seperti bingkai cermin mata baru.