18 February 2013

Kek Paling Simple

Assalamualaikum

For this entry, saya nak berkongsi resipi kek yang sangat simple didunia. Hehe. Rasanya, this is the basic cake. Apa ntah namanya. Kek butter kot. Sebelum ni, saya tak rajin nak buat cake sebab saya pernah buat cake juga, the texture tak jadi macam saya nak or dengan kata lain, tak menjadi. Adalah 2, 3 kali saya buat dengan resipi yang berbeza but hasilnya still tak jadi. So saya simpulkan disini,  tangan saya ni bukan tangan buat cake. Huhu
Then, saya  decide saya perlu kembali pada basic. So, saya cari resipi kek yang common and paling mudah nak buat. Tapi cake ni saya ubah sikit ikut hati saya. Saya buat ala-ala marble gitu. Tapi tak lah marble sangat. Hehe




Bahan-bahan
  1. 2 cawan tepung gandum di ayak 
  2. 1 cawan gula halus 
  3. 1 cawan margerin 
  4. 4-5 biji telur 
  5. 1 sk baking powder 
  6. 1 sk vanilla 
  7. 1sb serbuk koko


Cara-cara
  1.  Pukul margerin dan gula sehingga kembang. 
  2. Then, masukkan telur satu persatu dan vanilla 
  3. Masukkan pula tepung gandum sedikit demi sedikit sehingga rata. 
  4. Bahagikan adunan kepada dua. 
  5. Masukkan serbuk koko ke salah satu adunan. Kacau sehingga rata. 
  6. Sapukan sedikit margerin pada dulang pembakar supaya kek tidak melekat. 
  7. Then, masukkan adunan kek berselang seli ke dalam dulang pembakar. 
  8. Bakar pada suhu 180c selama 40 minit. Guna api bawah.


SELAMAT MENCUBA!! J

1 comment:

  1. apakah anda ingin memiliki bisnis sendiri? atau memiliki rumah pilihan Anda? pedro jerome menawarkan pinjaman 2 tingkat dengan pembayaran pinjaman yang fleksibel sesuai dengan pinjaman individu dan hak internasional, pinjaman saya diberikan dengan sekejap mata ketika saya mengajukan $800,000.00 untuk memperluas bisnis pakaian saya jadi saya akan menyarankan siapa pun di sini mencari bantuan keuangan untuk menghubungi pedroloanss@gmail.com atau whatsapp nomornya di +18632310632. semoga beruntung.

    ReplyDelete